Lina Silfors
Yoga World
Okategoriserade

Retreatdag på egen hand – gästbloggsinlägg

Dagens inlägg är ett gästbloggsinlägg från Beatrice Blidner. Jag träffade Beatrice under steg 1 utbildningen i mindfulness. Beatrice är en varm person med otroligt mycket erfarenhet och engagemang. Jag har inspirerats mycket av henne när jag planerar mina kurser. Enjoy!

Kram Lina


Reclaima vilodagen! 

Pandemin påverkar oss alla, aktiviteter och möten ställs in, resor avbokas och du kanske tillbringar mer tid hemma. Perfekt för att öva sig i att bara vara, eller hur?  

Om du är van vid att hela tiden vara på väg, vara i aktivitet, söka stimulans eller distraktioner så kanske du är en av många som har blivit beroende av dopaminkickar. Dopamin är ingen feel-good-substans utan en vill-ha-mer-substans, en drog som stimulerar hjärnans belöningssystem. Om du vill komma till ro och önskar hitta något mer hållbart sätt att ta hand om dig själv så behöver du istället ladda med endorfin, seratonin och oxytocin från hjärnans lugn och ro- system. 

När jag arbetade som fysioterapeut inom psykiatrin led jag ofta av otillräcklighetskänslor, samvetsstress och empatitrötthet och behövde avsätta tid för återhämtning på helgen. Då började jag med en vilodag i veckan, jag kallade det för min retreatdag. 

Nu undervisar jag i mindfulness på Göteborgs Universitet och jag utbildar mindfulnessinstruktörer på Mindfulnesscenter. Många som går vår instruktörsutbildning har egna erfarenheter av livskriser, stress och utmattning. Utbildningen lär ut ett mer hållbart förhållningssätt till livet som sen kan spridas vidare till andra stressade själar. Vi behöver vara många som arbetar för en mänskligare värld men vi måste börja med oss själva.  

Här kommer mina bästa tips för att åstadkomma en retreatdag på egen hand:

Boka in det i kalendern och förvarna familj och vänner. Du kommer inte ha mobil, laptop, padda eller fjärrkontrollen till TVn framme, allt är avstängt och noggrant undanlagt. Behandla dig själv som en dopaminmissbrukare under avvänjning och var beredd på abstinens!

Du har förstås inga måsten eller borden den här vilodagen men jag har lite tips på meditativa aktiviteter. Gör ett mjukt och lyhört yogapass och låt din kropp vakna i sin egen takt. Avsluta med en sittande meditation. Är du ovan vid att leda dig själv i meditation så vill du kanske lyssna på ett ljudspår – men det finns en uppenbar risk med att plocka fram den där mobilen.

Ät din frukost långsamt och medvetet. Verkligen njut av dagens första kopp kaffe eller ditt favorit te. Pyssla med ditt hem, plocka undan och bädda eller vad som behövs men gör det mindfult. Låt hela din uppmärksamhet vara på det du gör och upplever med dina sinnen. Vardagliga sysslor går ofta på autopilot samtidigt som våra tankar är någon helt annanstans, vi vill liksom bara få det undanstökat för att få tid till något roligare. Just den här dagen så har du all tid i världen, du är inte på väg någonstans och inget särskilt ska hända.  Så befriande!

Jag bor vid ett naturområde så för mig blir det minst ett par timmar i skogen. Promenera gärna lite långsammare än vanligt och sätt dig och meditera ute. Luta dig mot ett träd, känn på den mjuka mossan, lukta och smaka på granskott, lyssna på fågelkvitter eller vinden som susar i träden, andas in den friska luften, känn solen som värmer din kind – ta in och njut av naturen med alla dina sinnen. Kanske tar du hellre en cykeltur till en park eller promenerar utmed havet. 

När du kommer hem är det bara att njuta av en dusch, lägga sig i badet eller i soffan under en filt och vila. Jag brukar ta ett meditationspass till på eftermiddagen men du kanske väljer att lyssna på vacker musik, slumra eller ge dig hän åt dagdrömmar. 

Tillred maten i lugn och ro, låt det ta tid. Praktisera mindful eating, det är en svår konst för ofta äter vi snabbt och omedvetet. Om du möter din partner, familj eller vänner vid middagsbordet så öva på att verkligen vara närvarande i samtalen, lyssna på djupet, var öppen för det som sägs utan att värdera och tala sant från hjärtat. Tänk på att det du säger ska göra gott.

Du har inget som behöver göras eller upplevas under den här dagen. Det är att bara vara som är hela grejen. Du vilar, din hjärna återhämtar sig och det är troligtvis precis vad du behöver. Låt inte rastlöshet och jobbiga känslor skrämma dig. Det är bara naturligt om du är ovan. 

Många gånger aktiverar eller distraherar vi oss för att slippa vara med oss själva. Under en vilodag får vi chansen att möta det som vi omedvetet försöker fly ifrån. Du behöver inte ta hand om allt själv, du kan alltid söka känslomässigt stöd hos andra eller klappa på ditt husdjur och glöm inte att ge dig själv medkänsla för att det ibland är jobbigt att vara du. Ha tålamod!

Varför ska jag offra min värdefulla tid på en vilodag? Jo för att minska stress, få återhämtning och öka ditt välbefinnande. För att komma bort från autopiloten som styr ditt liv utan att du vet vart du är på väg eller för att du alltid vet vart du är på väg men glömmer att njuta på vägen. 

Du behöver vara närvarande i stunden med alla dina sinnen för att känna njutning. Fysisk njutning för dig tillbaka till nuet, oavsett om du njuter av morgonens yoga, kaffet, att andas frisk luft eller att smeka den du älskar. Tankar om framtid eller dåtid tar oss effektivt bort från att njuta av det som vi faktiskt har tillgång till här och nu.

Mindfulness hjälper dig att finna glädje i nuet genom att bejaka positiva känslor och uppskatta det som är bra. Njutning och att känna tacksamhet är viktigt för ditt psykologiska välbefinnande. Kanske extra viktigt i oroliga tider.

Ta hand om dig själv väl – reclaima vilodagen! 

Med kärlek och tillit

Beatrice Blidner

1 kommentar

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.