Lina Silfors
Yoga World
Annons
Annons
Okategoriserade

Prokrastinera

Om jag prokrastinerar? Nej, jag är helt tvärt emot. Jag gör saker direkt, eftersom jag tycker att det är skönt att ha det gjort. Julklapparna är alltid klara innan första december, för att nämna något. Prokrastinering är helt enkelt inte min melodi. Jag är en doer, men detta har såklart en baksida. Att vara igång, ha många bollar i luften, kräver också mycket återhämtning. Olof Röhlander sa så klokt att ”Du är inte bara ansvarig för att sätta en kropp i rörelse, du är också ansvarig för att sakta ned den.” 

Hur är det för dig? Behöver du ansvara för att sätt igång med något som du skjutit på ett tag? Eller har du, precis som jag, redan bockat av det mesta? I så fall bör ansvaret falla på att sakta ner kroppen istället för att hitta ytterligare anledningar till att hålla igång. Möjligen kan du som är en ”doer” också delegera arbetsuppgifter till andra? Eventuellt kan du delegera uppgiften till prokrastineraren, om du har någon sådan i din närhet… 😊

Ha en fin onsdag!

Kram Lina ♥️

16 oktober, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
Okategoriserade

Här och nu

Inom Mindfulness övar vi på att avsiktligt rikta vår uppmärksamhet på inre och yttre upplevelser som pågår. Det hjälper oss att vara här och nu och inte fastna i våra tankar och framtiden eller i det förflutna.

Jag har för vana att studera trädkronorna när jag är ute och går eftersom jag då bryter den inre dialogen genom att studera den yttre. 

Ta för vana att observera träden när du går. Låt träden hjälpa dig att behålla ditt fokus i nuet. 

Kram Lina ♥️

14 oktober, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Okategoriserade

MF-kurs

Idag har jag startat en ny mindfulnesskurs i Halmstad. Det är så roligt att starta upp nya grupper! Innan har jag bara haft grupper i Varberg, men när jag fick frågan om att leda en grupp även i Halmstad så kände jag direkt att jag ville tacka ja!

Just denna kursen är på två tillfällen, med några veckors mellanrum. Idag fokuserade vi på vad Mindfulness är, mediterade och lärde känna varandra. De fick (frivilliga) hemuppgifter att utföra mellan tillfällena. Min förhoppning är att de redan efter första gången fått med sig en del verktyg som de kan använda sig av i vardagen.

Om du vill testa på en av övningarna vi gjorde så titta på mitt tidigare inlägg som heter ”Andningsankare”.

Ha en fin söndag!

Kram Lina ♥️

13 oktober, 2019 | 2 KOMMENTARER!
Okategoriserade

Utrymme

Helgen har varit precis lagom, lagom planerad och därmed lämnades också utrymme för lagom mycket spontanitet. Jag har som tvåbarnsmamma lärt mig vikten av att inte boka kalendern full. Då finns utrymme för att saker inte går som man har tänkt sig, som att jag står med en stor underlig fläck på tröjan, som jag inte alls vet vart den kommer ifrån, precis när jag ska gå ut genom dörren.

För att orka med vardagen behövs pauserna. Under mina pauser gör jag gärna yoganidra eller kroppsskanning. Då tillåter jag kroppen att bara vara och sjunka ner mot underlaget. Jag kan också ta en promenad i skogen utan mobilen som sällskap eller ta mig ner till havet för att bara landa där en stund.

Har du någon särskild pausaktivitet där du får chansen att ladda dina batterier? Om inte, prova dig fram mellan olika tekniker. När du hittat en som funkar, håll fast vid den och ge dig själv den stunden regelbundet. ♥️

6 oktober, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Okategoriserade

Mindfulness

Andningsankare ⚓️

En av de vanligaste mindfulnessteknikerna heter andningsankare. Gör såhär: Följ ditt andetag så noga du kan in och ut. Ett tips är att att vila din uppmärksamhet på det ställe du känner andningen som tydligast. Det kan vara i vid näsan, magen, halsen eller kanske vid lungorna. Det finns inget rätt eller fel, känn bara in hur det känns för dig just nu.

När det kommer en tanke eller känsla, så för tillbaka din uppmärksamhet på andningen. Andetag för andetag. Igen och igen. Sätt timer på mobilen på tre minuter om du är nybörjare. Öka sedan stunden allt eftersom du övar.

Kom i håg att inte döma dig själv för att du tappar uppmärksamheten på andetaget. Det är en del av träningen, att förlora uppmärksamheten på nuet. När du kommer på att du inte varit medveten, för du tillbaka uppmärksamheten till andningen.

Lycka till ♥️🙏🏻

4 oktober, 2019 | 2 KOMMENTARER!
1 2 4

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.